Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
15 listopada 2023 r. zakończył się drugi nabór wniosków o dofinansowanie w Ścieżce SMART, realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Przedsiębiorcy złożyli 2722 wnioski na łączną kwotę 23 611 730 593,67 zł.
Program kompleksowo wspiera projekty MŚP, które dotyczą działalności badawczo-rozwojowej lub wdrożenia wyników prac B+R, a dodatkowo mogą dotyczyć infrastruktury B+R, cyfryzacji, zazielenienia przedsiębiorstw, internacjonalizacji lub podnoszenia kompetencji.
Ścieżka Smart 2 nabór 2023
Zwiększenie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw.
-
30 marca 2023
Ogłoszenie konkursu
-
10 maja 2023
Start składania wniosków
-
15 listopada 2023
Koniec przyjmowania wniosków
Miejsce realizacji projektu
Polska
Zasięg terytorialny projektu
Polska i zagranica
Dla kogo
MŚP
Nabór został zakończony
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw, ukierunkowane na wdrażanie innowacji produktowych lub procesowych oraz cyfryzację i transformację przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju, jak również internacjonalizację przedsiębiorstw i wzrost kompetencji kadr.
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie mikro, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Modułowość
Projekt może składać się maksymalnie z siedmiu różnych modułów. Moduły w ramach projektu mogą być realizowane w sposób linearny (realizacja danego modułu jest kontynuacją innego modułu) lub nielinearny (moduły realizowane niezależnie). Wsparcie w Ścieżce SMART może być udzielone na realizację projektów obejmujących:
- prowadzenie prac badawczo-rozwojowych,
- wdrożenie wyników prac B+R,
- rozbudowę infrastruktury badawczej,
- transformację cyfrową lub zieloną przedsiębiorstwa
- oraz internacjonalizację przedsiębiorstwa i podnoszenie kompetencji kadr.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować co najmniej jeden z dwóch modułów: moduł B+R lub moduł wdrożenie innowacji.
Moduł B+R
Moduł B+R obejmuje dofinansowanie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych prowadzących do opracowania innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej w skali kraju. Wsparciu podlegać może kompleksowy proces badawczy lub jego wybrana część.
Moduł wdrożenie innowacji
Moduł obejmuje dofinansowanie wdrożenia w przedsiębiorstwie wyników prac B+R, posiadanych przez Wnioskodawcę lub będących efektem realizacji modułu B+R. Wyniki prac B+R muszą prowadzić do powstania innowacji produktowej lub procesowej, co najmniej na poziomie krajowym. Wsparcie w tym module udzielane jest w formie dotacji warunkowej, która częściowo podlega zwrotowi – szczegółowe warunki reguluje umowa o dofinansowanie.
Projekt dodatkowo może obejmować maksymalnie pięć modułów fakultatywnych. Moduły te dotyczą działań związanych z:
- budową lub rozbudową infrastruktury B+R,
- promocją produktów na rynkach zagranicznych,
- ochroną własności przemysłowej,
- podnoszeniem kompetencji kadr,
- zieloną i cyfrową transformacją przedsiębiorstw.
Realizacja modułów może być ze sobą powiązana lub mogą być realizowane niezależnie, z zastrzeżeniem, że moduł kompetencje musi obejmować działania wspierające realizację zadań w pozostałych zaplanowanych modułach.
Moduł infrastruktura B+R
Moduł umożliwia dofinansowanie utworzenia lub rozbudowy centrum badawczo-rozwojowego na terytorium RP. Centrum badawczo-rozwojowe musi umożliwiać realizację określonej we wniosku agendy badawczej prowadzącej do powstania innowacji produktowej lub procesowej w skali kraju.
Moduł cyfryzacja
Moduł umożliwia dofinansowanie transformacji cyfrowej oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Działania zaplanowane w module muszą prowadzić do wdrożenia innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej na poziomie przedsiębiorstwa.
Moduł zazielenienie przedsiębiorstw
Moduł umożliwia dofinansowanie działań ukierunkowanych na zieloną transformację przedsiębiorstwa. Działania mogą dotyczyć usprawnienia gospodarki odpadami, zwiększenia efektywności energetycznej, zmniejszenia zanieczyszczeń, efektywniejszej gospodarki materiałowej, ekoprojektowania czy weryfikacji technologii środowiskowych.
Moduł kompetencje
Wsparcie udzielane w module umożliwia doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie kwalifikacji.
Moduł internacjonalizacja
Moduł obejmuje działania związane z promocją zagraniczną produktów wnioskodawcy oraz działania dotyczące uzyskania ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrony w przypadku ich naruszenia.
Wideo
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinie
Dokumenty
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązuje od 20.10.2023
- Regulamin wyboru projektów - obowiązuje od 20.10.2023
-
Lista Krajowych Inteligentnych Specjalizacji
Zał. 1 do Regulaminu wyboru projektów -
Przewodnik kwalifikowalności wydatków - obowiązuje od 30.03.2023 do 15.11.2023
Zał. 2 do Regulaminu wyboru projektów -
Przewodnik kwalifikowalności wydatków - obowiązuje od 16 listopada (autokorekta z 27.10.2023)
Zał. 2a do Regulaminu wyboru projektów -
Kryteria wyboru projektów - wspólne i rankingujace
Zał. 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Kryteria wyboru projektów - moduły - obowiązuje od 30.03.2023 do 15.11.2023
Zał. 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Kryteria wyboru wyboru projektów - kryteria modułowe - obowiązuje od 16.11.2023
Zał. 3a do Regulaminu wyboru projektów -
Słowniczek - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 6 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 7 do Regulaminu wyboru projektów -
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 8 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów - Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska - obowiązuje od 31.10.2023
- Pobierz wszystko
-
Szczegółowe warunki realizacji modułów - obowiązuje od 20.10.2023
Zał. 1 do Umowy -
Zestawienie wskaźników monitorowania projektu
Zał. 4 do Umowy -
Wyciąg z zapisów Podręcznika w zakresie informacji i promocji
Zał. 5 do Umowy -
Proponowane pomniejszenia
Zał. 6 do Umowy - Pobierz wszystko
- Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska - obowiązywał do 31.10.2023
-
Przewodnik kwalifikowalności wydatków - wersja z 20.10.2023 przed autokorektą
Zał. 2a do Regulaminu wyboru projektów - Ogłoszenie o konkursie - obowiązywał do 20.10.2023
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 20.10.2023
-
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 8 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 7 do Regulaminu wyboru projektów -
Szczegółowe warunki realizacji modułów - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 1 do Umowy -
Słowniczek - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 6 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 20.10.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 20.09.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów - Model finansowy - obowiązywał do 20.09.2023
- Model finansowy - instrukcja - obowiązywał do 20.09.2023
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązywało do 23.06.2023
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 23.06.2023
-
Model finansowy - obowiązujący od 30.03 do 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązująca od 30.03 do 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Regulamin wyboru projektów - obowiązujący do 8.05.2023
-
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązujący do 8.05.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - obowiązujący do 16.08.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązujący do 16.08.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
FAQ
W modelu finansowym wynagrodzenie kierownika B+R należy uwzględnić w arkuszach „Koszty operacyjne” w kosztach pośrednich wykazanych w pozycji „pozostałe koszty rodzajowe” oraz wpisać w polu Komentarz odpowiednią informację w tym zakresie. Nie należy wykazywać tych kosztów w poszczególnych pozycjach rodzajowych (np. w wynagrodzeniach). Kwotę wynagrodzenia można wpisać łącznie, a w polu „komentarz” wyjaśnić, jakich kosztów będą one dotyczyć (np. koszt wynagrodzenia kierownika projektu). Koszty pośrednie można również rozdzielić proporcjonalnie dla badań przemysłowych i prac rozwojowych, wpisać je w oddzielnych wierszach i wybrać odpowiednią opcję w kolumnie E (Koszty B+R). Można również wpisać je łącznie w jednym wierszu i w kolumnie E wybrać opcję "nie dotyczy". W tym miejscu należy podkreślić, że intensywność wsparcia dla kosztów pośrednich nie wynosi 100% jak wskazano w pytaniu. Jej wysokość jest uzależniono od tego czy koszt pośredni dotyczy prac rozwojowych czy badań przemysłowych. Jeżeli koszt pośredni dotyczy prac rozwojowych przyjmujemy intensywność wsparcia jak dla prac rozwojowych, jeżeli badań przemysłowych intensywność wparcia jak dla badań przemysłowych. Wartość kosztów pośrednich w poszczególnych latach należy obliczyć jako 25% wartości bezpośrednich kosztów prac B+R z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa. Koszty pośrednie rozliczane są proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich prac B+R.
Zgodnie z § 1 ust. 5 załącznika nr 1 do umowy o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązuje się do wdrożenia wyników prac B+R w okresie wskazanym w Umowie gdy wdrożenie finansowane jest w ramach modułu Wdrożenie innowacji albo nie później niż do 5 lat od zakończenia realizacji modułu B+R. Termin 5 lat należy liczyć od zakończenia realizacji modułu, a nie – jak wskazano w pytaniu – od zakończenia realizacji projektu. Fakt ten jest istotny, ponieważ terminy te nie muszą być tożsame.
W myśl zapisów § 1 ust. 19 pkt 2 załącznika nr 1 do umowy o dofinansowanie, PARP może rozwiązać Umowę ze skutkiem natychmiastowym, w przypadku gdy beneficjent nie wdrożył wyników prac B+R lub wdrożył je w innym zakresie. Natomiast zgodnie z § 10 ust. 1 umowy o dofinansowanie, w przypadku rozwiązania Umowy, Beneficjent zwraca wypłacone dofinansowanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków na rachunek bankowy Beneficjenta do dnia ich zwrotu.
Zatem brak wdrożenia wyników prac B+R w okresie ustalonym umową o dofinansowanie, skutkował będzie koniecznością zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami.
Zarówno w polu "Przewidywana data wdrożenia", jak i w roku docelowym dla wskaźnika "Liczba wdrożonych wyników prac B+R (B+R)" generator umożliwia wybranie 5 roku po zakończeniu okresu realizacji projektu.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w ramach kryterium budżet modułu B+R oceniana jest opłacalność i potencjał do wdrożenia wyników B+R, a praktyka biznesowa wskazuje, że wdrożenie powinno nastąpić jak najszybciej, aby miało uzasadnienie dla rozwoju i podnoszenia poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Dodatkowo zgodnie z § 6 ust. 12 umowy o dofinansowanie, „Beneficjent, w terminie 30 dni od dnia zakończenia wdrożenia wyników prac B+R objętych dofinansowaniem w module B+R zobowiązany jest do złożenia do Instytucji sprawozdania obejmującego w szczególności:
- informacje na temat wdrożenia prac B+R;
- informacje o efektach społeczno-gospodarczych Projektu;
- informacje o sposobach rozpowszechniania wyników prac B+R będących rezultatem Projektu
Wzór sprawozdania określa Instytucja. Sprawozdanie podlega zatwierdzeniu przez Instytucję”.
Dla zadania realizowanego zarówno przez osoby z kategorii personel projektu, jak i podwykonawcę, należy dodać dwa rodzaje wydatków: dla kategorii Personel projektu i kategorii Usługi zewnętrzne (podwykonawstwo), co jest zgodne z Instrukcją wypełniania wniosku, która wskazuje, że do każdego zadania należy wskazać wydatki (poprzez przycisk „Dodaj wydatek”), które wnioskodawca planuje ponieść w związku z realizacją danego zadania. Praca podwykonawcy nie powinna być wydzielana do osobnego zadania, lecz do osobnego wydatku danego zadania.
Zgodnie z § 2 ust. 7 załącznika nr 1 do umowy o dofinansowanie, kwota dotacji warunkowej do zwrotu obliczana jest na podstawie sumy przychodów wygenerowanych w wyniku realizacji modułu Wdrożenie innowacji w okresie referencyjnym wynoszącym 4 lata. Zatem do wyliczenia wskaźnika R służącego określeniu kwoty dotacji zwrotnej, przyjmuje się przychody rzeczywiście wygenerowane w wyniku realizacji modułu Wdrożenie innowacji. Szczegółowe informacje dotyczące dotacji warunkowej, w tym o poziomie części zwrotnej i części bezzwrotnej, zostały zawarte w § 3a umowy o dofinansowanie oraz w załączniku nr 1 do umowy o dofinansowanie.
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków w module B+R wskazano, że limit na podwykonawstwo, tzn.: wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa wynosi 70% kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych ponoszonych w module B+R. Jednocześnie należy wskazać, że w module B+R nie ma możliwości finansowania w ramach Regionalnej pomocy inwestycyjnej, a wszelkie kategorie zostały opisane w ww. przewodniku.
W dokumentacji konkursowej nie jest zabronione by zadania realizowane w ramach podwykonawstwa były realizowane zdalnie. Będzie to zależało od specyfiki zadań zaplanowanych w module. Dodatkowo, należy wskazać, że będzie to również przedmiotem oceny.
Podpisanie umowy warunkowej z podwykonawcą lub członkiem zespołu projektowego nie będzie stanowiło rozpoczęcia realizacji projektu, nawet jeśli koszt ich zadań jest objęty dofinansowaniem. Umowa warunkowa, tj. zawierająca warunek uzależniający czas jej wejścia w życie od zdarzenia przyszłego i niepewnego nie stanowi zaciągnięcia prawnie wiążącego zobowiązania, a tym samym nie stanowi wcześniejszego rozpoczęcia projektu. Jak wskazano w Instrukcji wypełniania wniosku za rozpoczęcie realizacji projektu uznaje się rozpoczęcie prac B+R. Jednocześnie trzeba potwierdzić, że nie są kwalifikowane koszty czynności przygotowawczych, czyli w tym przypadku koszty związane z podpisaniem takiej umowy warunkowej.
Warunki te zostały uregulowane w § 2 ust. 8 - 10 umowy o dofinansowanie. Beneficjent zobowiązany będzie do dostarczenia przed pierwszą wypłatą dofinansowania dokumentów wskazanych w § 2 ust. 8 - 9 umowy.
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, koszty pośrednie rozliczane są metodą ryczałtową i stanowią 25% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich dotyczących modułu B+R z wyjątkiem usług zewnętrznych (podwykonawstwo). Kwoty ryczałtowe to jedna z uproszczonych metod rozliczania wydatków. Zgodnie z § 2 ust. 21 umowy o dofinansowanie, wydatki rozliczone za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów na potwierdzenie poniesienia wydatków. Ponadto zgodnie z § 2 ust. 19 umowy o dofinansowanie, w przypadku rozliczenia wydatków w formie stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych, warunkiem wypłaty dofinansowania lub zatwierdzenia wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę jest osiągnięcie wskaźników produktu właściwych do rozliczenia stawki jednostkowej lub osiągnięcie wskaźników produktu lub wykonanie zadań właściwych dla kwot ryczałtowych określonych w załączniku 1 do Umowy. Rozliczenie wydatków polega na wykazaniu we wniosku o płatność wykonania zadań i osiągnięcia wskaźników produktu właściwych do rozliczenia stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej lub na zwrocie niewykorzystanych środków w przypadku nieosiągnięcia wskaźników i niewykonania zadań.
W przewodniku kwalifikowalności wydatków brak jest wyłączenia ze wsparcia konkretnych prac budowlanych. Zatem co do zasady parking dla pracowników oraz ogrodzenie działki mogą być wydatkiem kwalifikowalnym z Regionalnej pomocy inwestycyjnej w kategorii roboty budowlane np. w module Wdrożenie innowacji, pozycja 4.3.4 Przewodnika kwalifikowalności wydatków. Jednak muszą to być wydatki niezbędne i bezpośrednio związane z realizacją modułu. Natomiast ocena racjonalności i zasadności wydatków z punktu widzenia zakresu i celu modułu będzie dokonywana w ramach kryterium Istota modułu.
Polecane poradniki, raporty i katalogi

Raport
Monitoring aktywności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej w ramach Krajowej Inteligentnej Specjalizacji. Raport przekrojowy nr 4

Raport
Branża odzysku materiałowego surowców - Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II

Raport
Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II - Branża odzysk materiałowy surowców - Raport z II edycji badań